Број: 665-08/24

Датум: 12.12.2024. године

 

 

 

ОБАВЈЕШТЕЊЕ О АКУЕЛНИМ И ЖИВОТНО УГРОЖАВАЈУЋИМ ИЗАЗОВИМА НА ДРУШТВЕНИМ МРЕЖАМА

 

 

 

 

Поштовани ученици, родитељи и наставници,

 

Имајући у виду да се у посљедње вријеме на „Тик – Ток“ и другим друштвеним мрежама, појављује и поново актуализује све више бизарних  „изазова“, који су животно угрожавајући по дјецу, имамо професионалну и моралну дужност да вас обавијестимо да је у основним и средњим школама у Бањалуци и региону забиљежен већи број дјеце учесника у овим изазовима који су резултирали тешким физичким повредама код дјеце.

 

Ради се о сљедећим изазовима:

1.       „Летећи Супермен“ – у којем се двоје или више дјеце држи унакрсно за руке, а једно дијете  се само залијеће или бива бачено у вис од стране друге дјеце на њихове руке. У случају да дјеца не успију дочекати дијете које „лети“ дешава се пад и повреда дјетета. Саваки тај покушај се снима и дистрибуира даље на друштвене мреже. Забиљежене теже повреде код дјеце у овом изазову су преломи костију, повреде главе, потрес мозга, губитак свијести и друге.

2.       Изазов који је такође актуелан је „Игра гушења“ – у којој једно дијете гуши (притиском на груди) или дави (руком око врата) друго дијете док се оно не онесвијести, а уколико „дављеник“ издржи гушење до момента падања у несвијест побиједио је. Изазов се такође снима и дистрибуира. Раније забиљежени случајеви ових и сличних изазова, стављањем каиша око врата или кесе на главу, имали су нажалост и смртне исходе код дјеце.

3.       Најновији изазов који се појављује ових дана је „Петарда“ а састоји се у  надметању међу дјецом ко ће дуже задржати запаљену петарду у устима, ушима, џеповима. Овај изазов исто спада у високоризична понашања која резултирају тешким повредама, опекотинама и губитком појединих дијелова тијела.

 

 

У овим изазовима подједнако учествују и дјечаци и дјевојчице, основци и средњошколци.

Дјеца из радозналости и забаве, из жеље за пажњом и доказивањем, жеље за стицањем популарности, под притиском вршњака и са недовољно развијеним критичким и логичним размишљањем пристају на учешће у овим изазовима, апсолутно не размишљајући о посљедицама по здравље и живот.

 

Забрињавајућа је бруталност у понашању дјеце и младих и недостатак логичког размишљања о посљедицама по здравље и живот, како самих учесника у изазовима, тако и  оних који посматрају, снимају и не реагују на адекватан начин у циљу спречавања посљедица.

 

Апелујемо на родитеље, одјељењске старјешине, наставнике и ученике да обрате пажњу на ове негативне појаве, да свакодневно разговарају о понашању ученика, а посебно о трендовима и садржајима које дјеца прате на интернету.

 

Уколико неко располаже било каквим сазнањима која су у вези са „изазовима“ или другим негативним појавама код дјеце и омладине, као што су насиље или деликвентна понашања,  молимо вас да се обратите школи и полицији.

 

 

 

 

Драги родитељи, наставници и ученици,

 

обавезу и одговорност за препознавање, пријављивање и борбу против друштвено непожељних и животно угрожавајућих облика понашања имамо сви!

 

Само заједно, међусобном сарадњом и уважавањем, досљедним поштовањем законом прописаних правила понашања, можемо утицати на то да се негативне појаве и трендови  међу дјецом и омладином смањују у највећој могућој мјери!

 

Школа и родитељи имају право, али прије свега обавезу, обезбједити услове за правилан физички, психички, образовни и социјални развој дјетета као и услове за безбједност дјеце.  

 

Дјеца, такође, имају право на услове који им обезбјеђују правилан развој у сваком смислу, али исто тако имају дужност и обавезу  понашати се у складу са исправним породичним и моралним вриједностима, а за вријеме боравка у школи имају обавезу поштовати правила школе која уређују питање понашања и безбједности ученика.

 

Подсјећамо вас да се свако понашање учињено са лошом намјером, које траје, понавља се без обзира на опомене, и резултира психичким или физичким повредама дјетета, било да се дешава уживо или на интернету, третира као насилно понашање. У поменутим изазовима дјеца учествују самоиницијативно, али и под притиском. Ученици који учествују и подстрекавају таква понашања, снимају и дистрибуирају непримјерене садржаје с циљем нарушавања здравља и угледа ученика  и угледа школе подлијежу дисциплинској одговорности.

 

Потрудимо се сви заједно да креирамо безбједно окружење за све нас. Не дозволимо да трагичне посљедице обиљеже наш живот, већ стварајмо лијепе успомене на младост и школске дане.

 

 

 

Припремила педагошко – психолошка служба школе.

 

 

                                                                                                                                     Директор:

                                                                                                            Ирина Чавић, дипл. инж.