Број: 665-08/24
Датум: 12.12.2024. године
ОБАВЈЕШТЕЊЕ О АКУЕЛНИМ И
ЖИВОТНО УГРОЖАВАЈУЋИМ ИЗАЗОВИМА НА ДРУШТВЕНИМ МРЕЖАМА
Поштовани ученици, родитељи и наставници,
Имајући у виду да се у посљедње
вријеме на „Тик – Ток“ и другим друштвеним мрежама, појављује и поново
актуализује све више бизарних „изазова“,
који су животно угрожавајући по дјецу, имамо професионалну и моралну дужност да
вас обавијестимо да је у основним и средњим школама у Бањалуци и региону
забиљежен већи број дјеце учесника у овим изазовима који су резултирали тешким физичким
повредама код дјеце.
Ради се о сљедећим изазовима:
1. „Летећи Супермен“ – у којем се
двоје или више дјеце држи унакрсно за руке, а једно дијете се само залијеће или бива бачено у вис од
стране друге дјеце на њихове руке. У случају да дјеца не успију дочекати дијете
које „лети“ дешава се пад и повреда дјетета. Саваки тај покушај се снима и
дистрибуира даље на друштвене мреже. Забиљежене теже повреде код дјеце у овом
изазову су преломи костију, повреде главе, потрес мозга, губитак свијести и
друге.
2. Изазов који је такође актуелан
је „Игра гушења“ – у којој једно дијете гуши (притиском на груди) или дави (руком
око врата) друго дијете док се оно не онесвијести, а уколико „дављеник“ издржи гушење
до момента падања у несвијест побиједио је. Изазов се такође снима и
дистрибуира. Раније забиљежени случајеви ових и сличних изазова, стављањем
каиша око врата или кесе на главу, имали су нажалост и смртне исходе код дјеце.
3. Најновији изазов који се
појављује ових дана је „Петарда“ а састоји се у
надметању међу дјецом ко ће дуже задржати запаљену петарду у устима,
ушима, џеповима. Овај изазов исто спада у високоризична понашања која
резултирају тешким повредама, опекотинама и губитком појединих дијелова тијела.
У овим изазовима подједнако
учествују и дјечаци и дјевојчице, основци и средњошколци.
Дјеца из радозналости и забаве,
из жеље за пажњом и доказивањем, жеље за стицањем популарности, под притиском
вршњака и са недовољно развијеним критичким и логичним размишљањем пристају на
учешће у овим изазовима, апсолутно не размишљајући о посљедицама по здравље и
живот.
Забрињавајућа је бруталност у
понашању дјеце и младих и недостатак логичког размишљања о посљедицама по
здравље и живот, како самих учесника у изазовима, тако и оних који посматрају, снимају и не реагују на
адекватан начин у циљу спречавања посљедица.
Апелујемо на родитеље,
одјељењске старјешине, наставнике и ученике да обрате пажњу на ове негативне
појаве, да свакодневно разговарају о понашању ученика, а посебно о трендовима и
садржајима које дјеца прате на интернету.
Уколико неко располаже било
каквим сазнањима која су у вези са „изазовима“ или другим негативним појавама код
дјеце и омладине, као што су насиље или деликвентна понашања, молимо вас да се обратите школи и полицији.
Драги родитељи, наставници и ученици,
обавезу и одговорност за
препознавање, пријављивање и борбу против друштвено непожељних и животно
угрожавајућих облика понашања имамо сви!
Само заједно, међусобном сарадњом
и уважавањем, досљедним поштовањем законом прописаних правила понашања, можемо
утицати на то да се негативне појаве и трендови
међу дјецом и омладином смањују у највећој могућој мјери!
Школа и родитељи имају право,
али прије свега обавезу, обезбједити услове за правилан физички, психички, образовни
и социјални развој дјетета као и услове за безбједност дјеце.
Дјеца, такође, имају право на
услове који им обезбјеђују правилан развој у сваком смислу, али исто тако имају
дужност и обавезу понашати се у складу
са исправним породичним и моралним вриједностима, а за вријеме боравка у школи имају
обавезу поштовати правила школе која уређују питање понашања и безбједности ученика.
Подсјећамо вас да се свако понашање
учињено са лошом намјером, које траје, понавља се без обзира на опомене, и
резултира психичким или физичким повредама дјетета, било да се дешава уживо или
на интернету, третира као насилно понашање. У поменутим изазовима дјеца
учествују самоиницијативно, али и под притиском. Ученици који учествују и
подстрекавају таква понашања, снимају и дистрибуирају непримјерене садржаје с
циљем нарушавања здравља и угледа ученика и угледа школе подлијежу дисциплинској
одговорности.
Потрудимо се сви заједно да
креирамо безбједно окружење за све нас. Не дозволимо да трагичне посљедице
обиљеже наш живот, већ стварајмо лијепе успомене на младост и школске дане.
Припремила
педагошко – психолошка служба школе.
Директор:
Ирина Чавић, дипл. инж.